Jan Dobkowski. Titanic

12 czerwca 2008 - 02 sierpnia 2008

Wystawa Jana Dobkowskiego przygotowana specjalnie dla galerii aTAK jest prezentacją najnowszego cyklu "Titanic" złożonego z osiemnastu wielkoformatowych obrazów. Tytuł cyklu odnosi się do słynnego statku Titanic, symbolu nowoczesnej techniki z początku XX w., który w wyniku zderzenia z górą lodową zatonął na wodach Atlantyku w 1912 r. Czarne prace z linearnym szarym rysunkiem, malowane z ogromną dyscypliną twórczą są kontynuacją formalnych eksperymentów artysty budującego najczęściej swoje obrazy przy pomocy linearno-organicznych kompozycji.

Cykl "Titanic" jest jednocześnie rozwinięciem twórczych poszukiwań malarza wyrażonych we wcześniejszych seriach obrazów, m.in. "Trenach", "Oceanie" i "Universum". Cykl ten można interpretować i rozważać co najmniej na kilku poziomach. Zdaniem prof. Waldemara Baraniewskiego autora tekstu w katalogu towarzyszącym wystawie, cykl ten jest przede wszystkim opowieścią o człowieku i naturze, ludzkich ambicjach i odwiecznych prawach. Jest on również "metaforą klęski ludzkich uzurpacji w próbach ujarzmienia natury". Punktem wyjścia do stworzenia serii obrazów była dla artysty nie tyle sama tragedia Titanica, ile blisko stuletnie szczątki statku filmowane pod wodą przez zdalnie sterowaną kamerę, pokazane w filmie dokumentalnym. Poddane działaniu czasu i wody metalowe części statku oraz jego wyposażenia, obrośnięte glonami i zniszczone przez korozję były ledwo widoczne. Faktycznie były one cieniem dawnej świetności, luksusu i nowoczesności. W ten sposób, ledwo rozpoznawalne, są również przedstawione na płótnach. Tak często dyskutowane obecnie zagadnienie zapośredniczonego obrazowania jest u Dobkowskiego bardzo aktualne, choć wcale nie dosłowne, wręcz przeciwnie - metaforyczne, sygnalizowane tylko delikatnymi pociągnięciami linii. Wysublimowane obrazy przeznaczone do wyciszonej kontemplacji zawierają w sobie ogromny słownik wizualności, form, znaków i kształtów dających się odczytać przy uważnej lekturze języka form plastycznych Dobkowskiego. Sprawa percepcji, doświadczenia widzenia i przełożenia go na płótno są w wypadku "Titanica" kluczowe. Równie ważne są same wartości malarskie poszczególnych płócien, z nakładanym cienko precyzyjnym linearnym rysunkiem złożonym z organicznych linii. Seria "Titanic" jest również bardzo interesująca w kontekście twórczości takich malarzy jak Frank Stella, Ad Reinhardt, Barnett Newman, czy Mark Rothko tworzących "czarne malarstwo", zarówno figuratywne, abstrakcyjne, czy w nurcie tzw. abstrakcyjnego realizmu. Czarny kolor jest ogromnym wyzwaniem dla malarzy ze względu na trudność operowania tą barwą (lub też jej brakiem) jak również z powodu symbolicznych obciążeń i znaczeń (ciemność, śmierć, nicość, otchłań). Premierowy pokaz tej tajemniczej i głęboko refleksyjnej serii obrazów jest w pewnym sensie nowym wątkiem twórczości artysty, mogącym budzić wanitatywne skojarzenia.

Kurator wystawy: Jerzy Wojciechowski

 

FaLang translation system by Faboba