30 listopada 2012 - 02 marca 2013
Krzysztof Bednarski jest jednym z najwybitniejszych rzeźbiarzy polskich. Absolwent warszawskiej ASP, zdobywający doświadczenie pod okiem prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, jednocześnie związany z Teatrem Laboratorium Jerzego Grotowskiego.
Wielka indywidualność artystyczna i bujna osobowość. Artysta od lat mieszkający na stałe w Rzymie i jednocześnie aktywnie uczestniczący w polskim życiu artystycznym.
W 1987 roku stworzył niezwykłą rzeźbę - „Moby Dick" czyli „16 wycinków na nieskończoność", która stała się swego rodzaju manifestem artystycznym drugiej polowy lat osiemdziesiątych. Poetyckim obrazem pogoni za nieosiągalnym, kosmicznym symbolem uniwersalnego porządku, rzeźbiarską i intelektualną prowokacją. Ta praca, dziś w stałej kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, przyniosła Bednarskiemu szerokie uznanie i ugruntowała jego pozycję w świecie. "Moby Dick" jest szczególnym modelem przestrzeni, na którym artysta wielokrotnie dokonywał daleko idących przekształceń, każdorazowo kreując go od nowa. Rzeźba stała się początkiem całego, rozłożonego na lata cyklu, w którym Bednarski dokonywał transformacji motywu łodzi - lewiatana, badał wynikające z nich relacje przestrzenne i znaczeniowe.
Początkiem i podstawą materiałową „Moby Dicka" z 1987 była pocięta skorupa łodzi. Pierwszy „Moby Dick" był specyficzną instalacją, wykorzystującą gotowy obiekt, znaleziony i wyjęty z dawnego porządku. W kolejnych przeobrażeniach tematu Bednarski wracał do tradycyjnego warsztatu rzeźbiarskiego. Niewielkie w skali modele „Moby Dicka" o minimalistycznych i syntetycznych formach powstawały w białym marmurze, w wypolerowanym lub patynowanym na różne sposoby brązie. Bednarski traktował je jak obiekty rzeźbiarskie, warianty, odmiany, matryce tematu głównego. Stworzył kilka cykli powiązanych wewnętrznie: od 1989 „Maski", potem od 1996 „Sekcje" i „Powierzchnie całkowite". Szczególnie te ostatnie otworzyły pole niezwykłych doświadczeń w transformacji form, których podstawą był wyjściowy model „Moby Dicka". Ostatnie prace Bednarskiego z cyklu „MD&" to powrót do skali rzeźby – architektury i zarazem maestrii rzeźbiarskiego rzemiosła. Wystawa ukazuje tę drogę, przejście – pasaż od modeli przestrzeni do pełnej przestrzennej kreacji rzeźbiarskiej.
Waldemar Baraniewski
kurator wystawy
Wystawie towarzyszą projekcje filmów:
Krzysztof M. Bednarski Moby Dick — Anima Mundi
Film o procesie powstania instalacji Krzysztofa M. Bednarskiego Moby Dick — Anima Mundi w Muzeum Sztuki Współczesnej w Szczecinie w dniach 17-22 kwietnia 2008 r.
Realizacja i zdjęcia — Anna Konik
Produkcja 2008 r., 11'14".
Dziewięć przestrzeni — Sztuka z Polski 1945-1996
część dotycząca instalacji Moby Dick) Galeria Műcsarnok, Budapeszt 1997
(przestrzeń M. Abakanowicz, R. Winiarskiego, R. Opałki, A. Mikołajczyka, J. Kozłowskiego, E. Krasińskiego, S.Dróżdża, K. M. Bednarskiego, Galerii Wymiany J. Robakowskiego, sala neoplastyczna w Muzeum Sztuki w Łodzi)
Realizacja: Józef Robakowski
Zdjęcia: Tadeusz Kośmider
Produkcja 1997 r., 21'.
Więcej o Krzysztofie M. Bednarskim
O wystawie:
Audycja Aleksandy Łapkiewicz w Programie Drugim Polskiego Radia o Krzysztofie M. Bednarskim
Reportaż z wystawy: fragment od 1:45 do 5:25 minuty.
Recenzja autorstwa Agnieszki Sural
Artykuł Zofii Jabłonowskiej-Ratajskiej w styczniowym wydaniu Arteonu
Relacja Agnieszki Kowalskiej ze spotkania z Krzysztofem M. Bednarskim w Galerii aTAK
Artykuł Iwa Zmyślonego podsumowujący wystawę "Moby Dick - rzeźba" w Kulturze Liberalnej
Patroni medialni wystawy:
Specjalne podziękowania za pomoc w realizacji wystawy dla: