10 maja 2007 - 25 maja 2007
Cykl "Hedonista maluje Ukrzyżowanie" powstał w latach 1998-2002 i obejmuje dużego i średniego formatu obrazy olejne (8 prac) oraz zespół kilkunastu pasteli. Z cyklem związany był również fresk o tym tytule zaprojektowany przez Bednarskiego i namalowany przez niego wspólnie z Bogdanem Klechowskim na ścianie artystycznej knajpy Rentgen przy Placu Szczepańskim w Krakowie. Fresk powstał w 1999 roku i wkrótce potem został zamalowany przez właścicieli lokalu. Intrygujący tytuł: "Hedonista maluje Ukrzyżowanie" nie tyle odzwierciedla tematykę przedstawień, co określa stosunek artysty do malarstwa, a dokładnie do samego procesu twórczego - w tym wypadku malowania. Najlepiej zresztą sprawę tę naświetla sam autor, który tak wyjaśniał okoliczności powstania niecodziennego tytułu w jednym z emaili.
[tytuł] "Hedonista maluje Ukrzyżowanie" - pojawił się [...] podczas imprezy, gdy jeden z moich napastliwych kolegów rzucił się na mnie w pijanym widzie i krzyknął : "TY Hedonisto, który malujesz Ukrzyżowania!!!" Potem już tylko bełkotał jakieś niewyraźne słowa, wykrzykiwał coś niezrozumiałego i spadł pod stół. W pierwszej chwili konsternacja, bo towarzystwo było dość nobliwe i zakłopotane. Padając pod stół wskazał ręką na mojego kolegę i dopowiedział: - Tak on powiedział. Kolega oczywiście gwałtownie zaprzeczył i się zaczerwienił, potem szybko nastąpiła zmiana nastroju. Mógłbym się poczuć czymś takim urażony, jednak nie było mi to w głowie, bo przemyślałem wszystko i uznałem, że w tym paradoksie, czy paradoksalnej sytuacji jest jakiś sens, mimo wszystko trafiający głęboko w istotę myślenia o naturze człowieka, bólu, cierpienia, radości, samozachwycenia. Napięcie w tytule, pomiędzy "Hedonista, a Ukrzyżowany" wydało mi się adekwatnym, bardzo pasującym, do tego, co wówczas, co wtedy robiłem i o czym myślałem. Tak więc ten tytuł trafił jeszcze do następnych kilku obrazów, które malowałem już z takim tutułem.
Duży wpływ na ukształtowanie Hedonisty malującego Ukrzyżowanie miały dwa wcześniejsze cykle artysty: Dom Misteriów i Poruszenie z postacią ekstatyczną. Hedonistę odróżnia od nich z wyraźne uspokojenie przedstawień i bardziej refleksyjne podejściem do tematu. Wyczuwalne jest, w znacznie większym stopniu niż dotychczas, zdyscyplinowanie malarza. Manifestowane jest ono głównie przez uporządkowanie rekwizytów, z których artysta buduje kompozycje obrazów. To co niegdyś żywiołowo władało jego płótnami, teraz karnie zawędrowało na wyznaczone przez niego miejsce. Jajko i nóż leżą na taborecie, krzesło stoi na stole, na krześle wazon z kwiatami, czaszka na blacie stołu. Nic tu nie fruwa, jak niegdyś, w powietrzu, niczego nie oślepia nadrealne światło, nie deformuje zwichrowana przestrzeń. Ukrzyżowania na tych płótnach nie odnajdujemy, niemniej przedmioty pojawiające się w Hedoniście: blachy, belki, sznury, młotki, paski tworzą arsenał, z którego malarz buduje swój aluzyjny teatr tortur, pozwalający w dalekiej perspektywie dopatrzeć się odwołań do przedstawień Męki. W cyklu Hedonista, Bednarski "ukrzyżował" przede wszystkim ulubione pracowniane przedmioty, wyznaczając im w obrazie ściśle określone miejsce i funkcję, rozkoszując się jednocześnie - jak tytułowy hedonista - przyjemnością płynącą z samego malowania.
Oprac. J.W.